Oxbergs hembygdsförening

Oxberg som är belägen i Mora kommun i Dalarna, är en socken som lockar den som är intresserad av friluftsliv, fiske och camping, såväl som den som är kulturhistoriskt intresserad. För den fiskeintresserade finns såväl Oxbergssjön med gädda och stora aborrar, Gosängarna med röding och öring såväl vintertid som sommartid, eller Spjutmodammen, som framför allt har gädda och abborre. Campa får du göra enligt allemansrätten och det finns många vattendrag, som Österdalsälven, som är populära att stanna vid.

Många är de fäbodar som finns välbehållna och som lockar turister från såväl utlandet som olika delar av Sverige. Har du tur är du i närheten när det anordnas musikkvällar i fäbodarna. Kulning är en sångteknik som användes som lockrop av kvinnor som gick på fäbodarna förr i tiden, och är något som fascinerar många människor. Tekniken i kulningen innebär ett enormt högt tryck i lungorna och ger höga toner som kan höras flera kilometer bort. Speciellt magiskt kan det bli intill en tjärn eller sjö när ljudet sprids över vattnet och ekar tillbaka.

Hembygdsföreningen har funnits sedan 1967 och har ungefär 140 medlemmar. På sommaren har fäbodvandringar anordnats och flera skrifter har utgivits av föreningen. Föreningen har också i sin ägo ett antal byggnader såsom Axi kvarn, det gamla Missionshuset och Oxbergsgården, den tidigare stationsbyggnaden.

Den som gillar att plocka bär har många samtyckare i Oxberg, och skogarna fylls med såväl bär som plockare när tiden är mogen. Blåbär, lingon och hjortron kan du hitta i skogarna, men du kan inte räkna med att få hjälp med att hitta ett bra bärställe – det behåller de gärna hemliga. Badar är det många som gör om sommaren, och i östra delen av Oxbergsjön finns en badplats med sandstrand och hopptorn, men även om vintern finns det både bassängbad och möjlighet till bastubad. Mest känt är trots allt Oxberg för att vara ett stopp i Vasaloppet, och många är de skidåkare som passerar Oxberg i Vasaloppstider, men även om sommaren som vandringsled.