Aktiviteter i hembygdsföreningarna

En hembygdsförening intresserar sig för historien i den socken där den befinner sig, samt samlar information från bygden för att inte låta den gå förlorad. I takt med att personer viker hädan försvinner mycket kunskap och tradition, och det är inte säkert att det är någon som tar hand om de fotoalbum, de gamla redskap och förteckningar som kan vara av stort intresse för andra. Släktforskning är en aktivitet som många hembygdsföreningar ägnar sig åt och där spelar också äldre personer i bygden och deras tillgångar en viktig roll.

Kunskapen som finns hos medlemmarna i en hembygdsförening sprids vidare genom böcker, filmer, skrifter och föreläsningar. I många hembygdsföreningar anordnas det utflykter där medlemmar eller utbölingar får bekanta sig med historien på de platser där historien utspelade sig. Vandringar som kan gå förbi stenrösen, gamla bosättningar och andra kulturminnen som det kan vara lätt att gå förbi och förstå vidden av om ingen berättar om dem.

Kaffet och fikat är centralt i de flesta hembygdsföreningar. Oavsett om det gäller ett årsmöte, en vandring bland kulturminnen, en dag med slåtter på ängen eller en dag med fiske finns termosen där och förgyller dagen. Kanske är detta trots allt höjdpunkten och kärnan i de flesta hembygdsföreningar, att mötas och spendera en tid tillsammans. Sedan finns det ingenstans som en kopp kaffe eller en kopp choklad smakar så bra som ute i naturen, och ingen tidpunkt för paus är så lämpad som efter en tuff vandring i skogen eller några timmars idogt arbete på åkern eller ängsmarken.

För att kunna njuta extra av en skogsvandring eller en dags arbete på slåtterängen är rätt kläder och skor av största värde. I Active Outfits butik hittar du tåliga kläder och skor som är anpassade för ett aktivt friluftsliv med vandringar eller löpning i skog och mark och hårt arbete ute på fälten.